Λύκειο Αγίου Γεωργίου
Δευτέρα - Παράσκευη – 7.30-13.35
Τηλέφωνα: 24638715, 24636118
Τηλεομοιότυπο: 24638705
Μενού

ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΗ ΔΡΑΣΗ ΠΟΥ ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΕ Η ΟΜΑΔΑ ΑΝΑΛΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΜΕ ΘΕΜΑ: «ΙΔΑΛΙΟΝ: ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΧΡΟΝΟ. ΜΙΑ ΠΕΡΙΔΙΑΒΑΣΗ ΣΕ ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΕΥΡΥΤΕΡΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΙΔΑΛΙΟΥ»

Το Σάββατο 28 Σεπτεμβρίου ομάδα εκπαιδευτικών του σχολείου μας, αποτελούμενη από τους Χαρά Τοφαλλή, Ιωάννα Βασιλειάδου, Ιουλιανή Μιχαήλ, Ελισάβετ Νικολαΐδου και Αθανάσιο Αθανασίου,  συμμετείχε στην Επιμορφωτική Δράση που διοργάνωσε η Ομάδα Αναλυτικών Προγραμμάτων Ιστορίας με θέμα: «Ιδάλιον: ταξίδι στον χώρο και στον χρόνο. Μια περιδιάβαση σε σημαντικά μνημεία της ευρύτερης περιοχής Ιδαλίου». Η δράση πραγματοποιήθηκες σε συνεργασία με τη Δρα Αναστασία Χάματσου, τον καθηγητή του Πανεπιστημίου Hubolt του Βερολίνου, Δρα Stephan Schmid και τον Δήμο Νότιας Λευκωσίας- Ιδαλίου.

Στο πλαίσιο της επιμόρφωσης οι εκπαιδευτικοί επισκέφθηκαν τον  αρχαιολογικό χώρο του Αρχαίου Ιδαλίου και συγκεκριμένα τη δυτική ακρόπολη ακολουθώντας διαδρομή η οποία συνδέει το αρχαιολογικό μουσείου Ιδαλίου στο οποίο στεγάζονται σημαντικά ευρήματα από τις ανασκαφές με τον αρχαιολογικό χώρο.

Στη δυτική ακρόπολη ανασκάφηκε έκταση 5525 τ.μ. που περιλαμβάνει ένα μεγάλο οχυρωμένο κτηριακό σύμπλεγμα, που πιθανόν είναι το Παλάτι ή το Διοικητικό κέντρο του αρχαίου Ιδαλίου. Το συγκρότημα περιλαμβάνει έναν τριπλό ελιόμυλο, μοναδικό στο είδος του, στην περιοχή της ανατολικής Μεσογείου· δρόμους που οδηγούν από την εξωτερική πύλη στις αυλές του συγκροτήματος· πύργους και επιβλητικά συγκροτήματα αποθηκών, κατοικιών και στρατιωτικών εγκαταστάσεων. Το οχυρό του Ιδαλίου είναι το μεγαλύτερο παλάτι ή διοικητικό κέντρο που εντοπίσθηκε μέχρι σήμερα στην Κύπρο.

Ακολούθως, οι εκπαιδευτικοί μετέβηκαν με λεωφορείο στην ανατολική ακρόπολη του αρχαίου Ιδαλίου στην οποία πραγματοποιείται αυτή την περίοδο ανασκαφή με στόχο την ανεύρεση αρχαίου ιερού αφιερωμένο σε γυναικεία θεότητα. Η ξενάγηση στο χώρο ανασκαφής πραγματοποιήθηκε από τον καθηγητή Stephan Schmid του Πανεπιστημίου Hubolt του Βερολίνου, υπευθύνου της αποστολής.

Στη συνέχεια ακολούθησε περιήγηση σε μνημεία της ευρύτερης περιοχής Ιδαλίου: στην εκκλησία Παναγίας Ευαγγελίστριας, στον παραδοσιακό πυρήνα της κοινότητας, στην εκκλησία  Αγ. Ανδρονίκου και Αθανασίας, στο Α΄ Δημοτικό Σχολείο, στην εκκλησία Αγ. Μάμα, στο υδραγωγείο, στην εκκλησία Αγ. Δημητριανού, (στη συγκεκριμένη περιοχή ανακαλύφθηκαν δείγματα νεολιθικού οικισμού), στη Μεσαιωνική έπαυλη, οποία σύμφωνα με την παράδοση άνηκε στην Αικατερίνη Κορνάρο, στον  Άγιο Σωζόμενο όπου βρίσκεται ο Μεσαιωνικός ναός του Αγίου Μαμαντος. Ο Άγιος Σωζόμενος αποτελεί σημείο αναφοράς της σύγχρονης ιστορίας λόγω της μάχης η οποία δόθηκε κατά την διάρκεια των διακοινοτικών ταραχών και απέτρεψε τη δημιουργία τουρκοκυπριακού θύλακα ο οποίος θα απέκοπτε τη Λευκωσία από τη Λάρνακα.

Η περιήγηση πραγματοποιήθηκε με τέτοιο τρόπο ώστε ξεφεύγοντας από το συμβατικό πλαίσιο των ξεναγήσεων, να αποτελέσει πρότυπο εκπαιδευτικής διαδικασίας. Κύρια επιδίωξη ήταν οι εκπαιδευτικοί να κατανοήσουν με ποιο τρόπο τα αρχαιολογικά μνημεία μπορούν να αποτελέσουν χρήσιμο εκπαιδευτικό εργαλείο. Πως μπορεί το τοπικό στοιχείο να αναδειχθεί με στόχο να γίνει κατανοητή ιστορική συνέχεια από τους μαθητές αλλά  και η σύνδεση με γεωφυσικό και το ανθρωπογενές τους περιβάλλον.

Ιωάννα Βασιλειάδου

Καθηγήτρια Φιλολογικών